Een gemoedelijk sfeertje. Tafeltjes binnen en buiten met klanten die een visje verorberen met soms een glaasje wijn erbij, zoals Piet Römer die mij vertelt dat ik echt mijn fiets niet op slot hoef te zetten. Langskomen om 18.00 uur en nog vriendelijk geholpen worden. Nieuwe haring proeven met een glaasje korenwijn. Klanten die al jaren komen en een praatje maken. Heerlijke verse producten. Kortom: deze haringstal staat bovenaan mijn lijstje als ik als vrijwilliger aan de slag ga voor het project "Buurtwinkels" van het Amsterdams Historisch Museum. Ik spreek met Wiebe en zijn nicht Rietje.
Historie
Van origine komt Wiebe uit Leeuwarden. Toen hij 14 jaar was werden zijn ouders door de armoede naar Amsterdam gedreven. Op 17-jarige leeftijd trok Wiebe bij zijn zus Annie in omdat zijn beide ouders inmiddels overleden waren. Korte tijd later ging hij bij zijn zwager Leen werken in een viskar op Plein 40-45 in Slotermeer. Daar leerde hij het vak, samen met zijn nicht Rietje die nu bij Wiebe in de zaak staat.
Na acht jaar bij zijn zwager te hebben gewerkt begon Wiebe voor zichzelf op "Rooswijck" met een gehuurde bakfiets. Vervolgens kreeg hij na zes jaar zijn eerste stal die in de loop der jaren een aantal keer werd vervangen door een beter uitgeruste zaak. Momenteel heeft Wiebe vijf medewerkers in dienst, waaronder zijn dochter Kim.
Producten
Bij Wiebe's haringstal worden zo’n 60 producten verkocht, waarvan haring het belangrijkste product is. "Ik ben iets duurder dan de doorsnee, maar ik geef altijd een mooie grote haring." De echte lekkerbek weet hem ook te vinden voor zijn specialiteiten zoals: gevuld meloentje; tonijncarpaccio met zeewier; verse zelfgemaakte vissalades (waaronder "krab pikant", hiervan worden tientallen kilo’s verkocht), -paella en -soep. "Door die zelfgemaakte producten krijg je dan dat mensen weer bij je komen." Lekkerbekjes worden hier trouwens gemaakt van kabeljauw, evenals de kibbeling. "Dus niet van wijting of koolvis dan zit er geen smaak aan," vertelt Rietje.
De meeste klanten komen uit de buurt, maar ook uit Amstelveen-Zuid en zelfs uit Vinkeveen en Wilnis. Ook levert Wiebe haring aan vooraanstaande Duitse luxe warenhuizen en traiteurs. Het voordeel van Buitenveldert is volgens Wiebe dat klanten niet op de centen hoeven te letten. "Het moet goed zijn en redelijk in prijs." Onder de klanten van Wiebe bevinden zich veel bekende Nederlanders. De klantenkring bestaat voor 90% uit Joodse klanten. "Het zijn goede klanten, ze zijn kritisch, maar dat mag."
Feesten
Al 10 jaar wordt jaarlijks door Wiebe een haringparty georganiseerd. Een aantal vaste klanten wordt persoonlijk uitgenodigd om te proeven van de nieuwe haring. Dit feest begon klein en werd steeds groter. Inmiddels komen er honderden mensen op het feest. Meestal is het feest bij de haringstal, maar ook werd het feest een paar keer in café Anno 1890 gegeven en één keer in het Miranda Paviljoen. Wiebe doet dit samen met een paar sponsors (Symsys en Muller groep) en zijn collega van Gall & Gall, de klanten drinken immers bij de diverse zeetractaties een glaasje (koren)wijn of een biertje. Er treden ook artiesten op. "Het afgelopen jaar had ik Dries Roelvink, het is ieder jaar een geslaagd feest."
Vorig jaar werd er nog een ander feestje georganiseerd. Eén van de trouwe klanten van Wiebe heeft een zoon met het "Angelman Syndroom". Samen besloten ze om een groep van deze kinderen met hun begeleiders in het zonnetje te zetten. Er werd hen op het plein een buffet aangeboden met diverse producten van verschillende mede-ondernemers van Rooswijck. Vanwege het grote succes heeft Wiebe de intentie om dit elk jaar te herhalen.